Голмайсторът на Германия губи 2 млн. евро заради договор на футболния съюз
Дългогодишното напрежение между гигантите в производството на спортна екипировка "Найки" и "Адидас" отново стигна ръба на скандала.
Този път ябълката на раздора са футболните обувки на единия от водачите във временното класиране при голмайсторите Мирослав Клозе. В първия мач на световното срещу Коста Рика той се разписа два пъти, колкото и Уанчоре от съперниците.
По принцип 28-годишният Клозе има железен рекламен договор с "Найки" за бутонките, с които рита в Бундеслигата, евротурнирите и въобще във всички мачове на клуба си "Вердер". Именно с обувките на американския концерн той вкара 25-те гола през миналия сезон, които го направиха голмайстор на първенството.
В националния отбор на Германия обаче "Найки" не може да пробие посмъртно. "Адидас" не само осигурява екепировката на всички национални отбори на страната домакин на световното, но и е един от основните спонсори във футболния съюз. Очевидно договорът е толкова изгоден, че дори е прокарана клауза, според която футболистите в представителния тим са длъжни да ритат и с футболни обувки на концерна от Херцогенаурах. Това поражда конфликт на интереси за много играчи, но те са принудени да се подчинят.
"Ситуацията е доста сложна за моя клиент", сподели пред журналисти агентът на Клозе Алекс Шут. "От една страна Миро иска да играе в националния отбор, защото смята това за дълг и чест. От друга, "Найки" му осигурява прекрасни условия за рекламен договор, а и той е много доволен от обувките, с които играе във "Вердер". Смятам, че Германският футболен съюз би трябвало по някакъв начин да защити интересите на футболистите", допълни агентът.
Според клаузите на контракта си с "Найки" Клозе щеше да получи 2 млн. евро, ако играеше с американските обувки и в националния отбор. Ако пък стане голмайстор на севтовното първенство, премията нараства на 4 млн. евро. В същото време от "Адидас" плащат на всеки футболист от националния отбор скромните 50 000 евро, за да рита пред милиарди телевизионни зрители с бутонките с трите лентички.
"Играчите са запознати с условията и са подписали съответните споразумения. Ние сме доволни от съвместната работа с "Адидас" и нямаме причини да променяме нещо", реагира пред медиите мениджърът на футболния съюз и биш национален нападател Оливер Бирхоф.
1:1 в световните финали засега
Съперничеството между "Найки" и "Адидас" в големия футбол стартира истински през 1994 г. на световното в САЩ. Американците облякоха собствения си отбор и усетиха какви милиони могат да бъдат реализиране от продадени фланелки. Разбира се, германската фирма е с едни гърди напред, защото е официален спонсор както на ФИФА, така и на световните първенства от 1974 г. насам.
4 години по-късно във Франция двата мегаконцерна вече се изправиха един срещу друг и на терена в спор за световната титла. От самото начало всичко бе организирано така, че в решителния мач да се срещнат облечената от "Найки" Бразилия и Франция с "Адидас". Домакините биха 3:0, а основното рекламно острие на немския концерн Зинедин Зидан вкара 2 гола. 1:0 за "Адидас".
Достоверни, но все пак недоказани слухове намесват "Найки" в една от най-големите мистерии около финал на световно първенство. Малко преди наалото на решителния мач на "Стад дьо Франс" акредитираните журналисти получиха листове със стартовите състави. Сензационно в бразилския липсваше суперзвездата Роналдо, а вместо него фигурираше известния с прякора Животното нападател Едмундо. Само след 10 минути обаче стюардите прибраха листовете и след малко раздадоха нови, в които вече Роналдо бе заем обичайното си място на върха на бразилската атака. Той обаче игра като начианещ аматьор и на практика по-скоро проваляше атаките на южноамериканците, отколкото им придаваше острота. По-късно една от версиите беше, че след като видели първия състав, шефовете на "Найки" побеснели и оказали натиск върху ръководството на бразилската федерация, което пък натиснало треньора да смени Едмундо с Роналдо. Според друга, доста по-конспиративна теория, натискът бил директно от ФИФА, но не за Роналдо, а директно за договаряне на финала заради договора на световната централа с "Адидас". След това и "Найки" щял да получи своето.
Както на практика и стана 4 години по-късно, когато във финала на световното в Корея и Япония отново се срещнаха отбори на двата концерна - същата Бразилия и Германия. Роналдо демонстрира убийствената си форма, стана за допълнение голмайстор, а резултатът във финалите между двата спортни гиганта стана 1:1.
В Германия отново фаворитите са облечени с "Адидас" и "Найки". От едната страна са Германия, Франция, Аржентина и Испания, от другата - Бразилия, Холандия, Мексико, Португалия и Хърватия. Разбира се, могат да се намесят и други - например "Умбро" с Англия и Швеция и "Пума" с Италия, Кот д\'Ивоар, Полша.
Камата се върна заради бутонки
Мегазвездата на българския футбол Христо Стоичков прекрати бойкота си в националния отбор заради рекламен договор, припомнят запознати.
Камата отказа да играе за България през септември 1996 г. в знак на протест срещу уволнението на най-добрия треньор за 20 век Димитър Пенев и изгонването от националния отбор на племенника му Любослав. Двамата бяха нарочени за главни виновници за отпадането ни още в групите на европейското първенство в Англия.
Старши треньор стана Христо Бонев, наречен от Камата "Господин Никой като треньор", а от четвъртите в САЩ единствено Илиян Киряков, Ивайло Йорданов и малко по-късно Петър Хубчев последваха примера му. През следващата година обаче Стоичков даде сигнали, че е готов да се върне. Ръзказват, че преди мача с Кипър през април 1997 г. той се обадил на Бонев в стаята му в резиденция "Бояна" и казал "Бате Ицо, Христо съм. Връщам се." Треньорът затворил, а след това обяснил с типично пловдивско чувство за хумор: "Аз си помислих, че ако беше той, щеше да каже: Господин Никой, Стоичков се обажда."Модерният ляв се обиди и разпространи в медиите писмо, че завинаги се отказва да играе за България и причината е Бонев. Гневът му обаче трая само 2 месеца. През юни същата година Стоичков цъфна на вратата на селекционера в пловдивския му апартамент с букет цветя за госпожа Бонева и предложение за помиряване.
Спред един от тогавашните членове на изпълкома на БФС и представител на "Пума" за България Стефко Колев причината за този неочакван обрат в чувствата на Камата била твърде прозаична - пари. Той подписал рекламен договор с "Пума", според който щял да вземе 2 млн. тогавашни марки (около 1 млн. евро), ако играе и в националния отбор. В противен случай сумата слизала на 600 000 марки
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment